ساخت رادیاتور دیزل ژنراتور
مقدمه :
در موتور های دیزلی و گازسوز به دلیل پروسه احتراقی که صورت میگرد گرمای زیادی تولید میشود که این گرما باید به طریقی تخلیه شود تا از آسیب به موتور جلوگیری شود روش های مختلفی برای خنک سازی موتور وجود دارد در موتور های کوچک و قدیمی تر همانند لیستر های دو سیلندر از سیستم هوا خنک برای تخلیه گرمای موتور استفاده میشود به این صورت که یک پروانه در کنار بدنه موتور همراه موتور گردش کرده و گرما رو از جداره موتور تخلیه میکنند که مسلما در مناطق گرمسیر بازذهی خوبی ندارد .نوع دیگر خنک کردن موتور استفاده از سیستم های مدار باز می باشد همانند استخر ها که این نیز به دلیل رسوباتی که در تزریق آب وارد موتور میشود مناسب نیست ,و روش سوم که متدوال ترین روش می باشد استفاده از رادیاتور برای خنک کردن ژنراتور های دیزلی و گازسوز می باشد.
ساختار رادیاتور دیزل ژنراتور و نحوه خنک کاری :
رادیاتور دیزل ژنراتور و رادیاتور ژنراتور گازسوز از شبکه های مسی یا آلمینیوم یا آهنی تشکیل شده است که به یک سروته برنجی متصل شده است ساخته شده اند.
با ورود آب به شبکه رادیاتور ,رادیاتور گرمای آب را جذب کرده و حال در صورتی که توسط فن و یا پروانه متصل به میلنگ جریان هوا در داخل پره های رادیاتور ایجاد شود رادیاتور خنک شده و در نتیجه دمای آب را کاهش خواهد داد .
رادیاتور ها در ساده ترین شکل به صورت یک لول می باشند ولی به جهت خنک کاری بیشتر و کاهش ابعاد از لوله های موازی پشت سر هم در رادیاتور ها استفاده میشود که قدرت خنک کنندگی رادیاتور افزایش یابد که اصطلاحا رادیاتور های 2 لول ,رادیاتور 3 لول ,رادیاتور 4 لول یخچالی و…. نامیده میشوند .در نیتیجه هر چه تعداد لول رادیاتور بیشتر شود قطر و ضخامت رادیاتور افزایش می یابد .
انواع رادیاتور ژنراتور از لحاظ نوع نصب :
رادیاتور های ژنراتور در دو نوع ایستاده یا عمودی و خوابیده یا افقی قابلیت طراحی و ساخت دارند ,عموما رادیاتور های افقی برای توان های بالاتر از 300 کاوا ساخته می شوند ,در نوع ایستاده معمولا رادیاتور روی شاسی موتور و ژنراتور سوار می شود و توسط پروانه متصل به میلنگ و یا الکتروموتور خنک کاری میشود ,ولی در نوع خوابیده رادیاتور دارای شاسی مستقل بوده و معمولا از چندین فن برقی برای خنک کاری استفاده میشود .
مقایسه انواع رادیاتور از لحاظ جنس :
رادیاتور های مسی : این نوع رادیاتور دارای خنک کاری بالا ,قیمت بالا می باشد که البته شبکه در مقابل ضربه آسیب پذیری بیشتری دارد .
رادیاتور آلمینیوم : این نوع شبکه خنک کاری کمتری نسبت به مس دارد ,قیمت مناسب تری دارد و از لحاظ ضربه آسیب پذیری بیشتری نسبت به شبکه آهنی دارد .
رادیاتور آهنی : این نوع رادیاتور خنک کنندگی کمتری نسبت به مس دارد ,قیمت کمتری دارد ,نسب به ضربه به شبکه مقاوم تر است .
کلمات کلیدی :
رادیاتور ژنراتور گازسوز ,رادیاتور دیزل ژنراتور ,ساخت رادیاتور خوابیده ,قیمت رادیاتور ژنراتور ,قیمت رادیاتور ژنراتور گازسوز
دیدگاهتان را بنویسید